دنيا سامي تظهر بإطلالة غربية في ندوة فيلم وش في وش

شارك هذه المقالة مع أصدقائك!

انطلقت ندوة فيلم وش في وش بمهرجان المركز الكاثوليكي المصري للسينما في دورته الـ 72، اليوم الثلاثاء في تمام الساعة السادسة مساء، بقاعة النيل للآباء الفرنسيسكان، بحضور أبطاله.

دنيا سامي في ندوة فيلم وش في وش 

وظهرت دنيا سامي بإطلالة غربية يستعرضها تحيا مصر، خلال حضورها ندوة فيلم وش في وش بمهرجان المركز الكاثوليكي.

” src=”https://www.tahiamasr.com/“>

أبطال فيلم وش في وش 

فيلم “وش في وش من بطولة محمد ممدوح، أمينة خليل، أحمد خالد صالح، محمد شاهين، خالد كمال، بيومي فؤاد، أنوشكا، أسماء جلال، محمد شاهين، محمود الليثي، سامي مغاوري، دنيا سامي، وسلوى محمد على، وإخراج وليد الحلفاوي.

قصة فيلم وش في وش 

وتدور أحداث العمل في إطار اجتماعي كوميدي لايت، داخل شقة زوجية يجتمع بالصدفة فيها عائلتا الزوج والزوجة مختلفتا الثقافة، وتحدث بينهما العديد من المشكلات، ونرى خلالها ما يحدث داخل الشقة في ليلة واحدة.

دنيا سامي 

وقالت أنوشكا عن العمل: سعيدة جدا ب وش في وش لأن دا يعتبر أول فيلم سينما بالنسبالي، قد ما أنا بحب المواضيع الاجتماعية الجادة جدا، بس الكوميديا شداني طالما مش كوميديا فارس، طالما مفيش أفورة في الطرح، وفي رسالة حلوة بتتقال، ورسالة جادة جدا بس مغلفة بشكل ظريف لطيف.

وتابعت: الفترة اللي فاتت مكانش فيه سينما أقدر الاقي نفسي فيها، المواضيع الاجتماعية بتشدني سواء مسلسل ولا فيلم ولا مسرح ولا إذاعة.. ايه الرسالة اللي بتتقال، ومبسوطة لأنه من بختي طلع فيلم.

من جانبه، قالت دنيا سامي خلال مداخلة هاتفية مع برنامج كلاكيت، الذي تقدمه المذيعة لينا الطهطاوي، عبر إذاعة نجوم FM عن مسلسلها الأخير سيب وأنا أسيب: كنا متحمسين لعرض المسلسل من فترة كبيرة، ومع عرض أول حلقتين مكنتش متوقعة ردود الفعل القوية عليه، والكواليس خلف الكاميرا دايمًا كان فيها هزار والكيميا بينا كانت في الكواليس قبل التصوير وده ظهر على الشاشة، وقبل أي مشهد كنا بنقعد مع المخرج وائل إحسان، وهو بني آدم مريح جدًا في اللوكيشن وخرجت من هذا العمل كسبانة ناس كثير إنسانيًا قبل الشغل.

وتابعت، هنا الزاهد ألذ واحدة ممكن أكون اشتغلت معها في الدنيا من أول يوم اتقابلنا وجها لوجه بقينا أصحاب، وهي ألذ واحدة في الكون وغلبانة وطيبة جدًا ودمها خفيف وبتضحكني جدًا، وهي مريحة جدًا في الحياة والشغل، وهي نجمة العمل طبعًا ولكن دايمًا تقترح عليّ ما نقوله في الدور، وهي كانت أول مرة أشتغل معاها ولكن اتبسطت جدًا.

‫0 تعليق